Zaloguj
Zarejestruj się
KrosnoCity.pl

Pustynne Maroko - wystawa fotograficzna Jacka Wnuka

Maroko jest krajem bardzo różnorodnym, a co za tym idzie szalenie ciekawym. Znajdziemy tu plaże Oceanu Atlantyckiego, skaliste góry Atlas, wyżyny i pustynie z pięknymi sacharyjskimi wydmami. Wszystko to znajdziemy w kraju całkowicie odmiennym kulturowo i wyznaniowo od Europy, lecz bardzo otwartym na turystę. Ułatwia to zarówno dostanie się do Maroka jak również swobodne podróżowanie po kraju.

REKLAMA

Założeniem wyprawy było dotarcie do najbardziej afrykańskich klimatów Maroka, z pominięciem całego turystycznego wybrzeża naszpikowanego hotelami, restauracjami, kawiarenkami i wielkimi kurortami. Ekipa skierowała się tam, gdzie piasek, skała, brak wody i ogromne przestrzenie - do najbardziej dzikiej i niedostępnej części kraju. Zimowy termin wyjazdu, przełom stycznia i lutego pozwolił na przemierzanie pustynnych części kraju bez paraliżujących upałów.

Po krótkiej aklimatyzacji z egzotyką w Fezie ruszyliśmy w nieznane. Każdy z uczestników wiele czytał o Maroku przygotowując się do wyprawy, co okazało się bardzo pomocne przy określeniu, a raczej bieżącym modyfikowaniu trasy. Przydatne okazały się też uwagi dotyczące relacji międzyludzkich wpisanych w kulturę Berberów – ludności zamieszkującej w większości górskie i pustynne tereny Maroka.

Zanim przekroczyliśmy zaśnieżone przełęcze Atlasu odwiedziliśmy Meknes, przepięknie położone ma wzgórzu miasteczko Mulaj Idris wraz z pobliskimi ruinami rzymskiego miasta Volubilis. Po całej nocy w autobusie znaleźliśmy się w na pustyni w okolicy Merzougi gdzie roztaczają się niesamowite wydmy, tworząc góry piasku rzeźbionego przez wiatry.

Przez następne dni zmierzaliśmy na południe wschodnim przedgórzem Atlasu, zatrzymując się w miasteczkach i wioskach. Po kilku dniach dotarliśmy do gór Antyatlas, malowniczego pasma położonego na południu Maroka. Ostatnim celem podróży był Marrakesz słynący między innymi z placu Dżemaa el-Fna, na którym codziennie rozstawiane są ogromne ilości straganów restauracyjnych. Plac przyciąga zaklinaczy węży, artystów, muzyków i wielu bardzo nietypowych ludzi.

Spontaniczna podróż przez Maroko z grupą osób, która z każdym dniem podejmowała nowe wyzwania pozwoliła mi na dotarcie do miejsc, ludzi, sytuacji, które dla człowieka zakorzenionego w kraju nad Wisłą były mocno egzotyczne. W połączeniu z malowniczymi pejzażami stanowiły ogromną inspirację do tworzenia. Fotografie prezentowane na wystawie są pewną formą subiektywnego spojrzenia na odwiedzane miejsca. Posiadają również pewien ładunek emocji jaki towarzyszył mi w trakcie wyprawy.